<<  Назад

Головне меню  >>

IV. ГРОМАДЯНСЬКI ТА ОСОБИСТI ПРАВА В УКРАЇНI:
СТАН ЗАКОНОДАВЧОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ I РЕАЛIЗАЦIЇ

1. Право людини на життя

Найважливішим і найціннішим з-поміж особистих прав і свобод людини є право на життя. Універсальність цього права і його природний характер підкреслюється у міжнародно-правових документах, які визнані всіма цивілізованими державами світу. Зокрема, в ст.3 Загальної декларації прав людини сказано, що кожна людина має право на життя, на свободу і особисту недоторканність”. У Конвенції про захист прав і основних свобод людини 1950 р. у ст.2 зазначається, що право на життя захищається законом і жодна людина не може бути умисно його позбавлена. Положення міжнародно-правових актів повною мірою відображені у Основному Законі України. так, у преамбулі до Конституції України проголошується, що держава дбає про забезпечення прав і свобод людини та гідних умов її життя, а в ст.3 Основного Закону зафіксовано, що людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю”. У ст.27 Конституції закріплено, що кожна людина має невід’ємне право на життя і ніхто не може бути свавільно позбавлений життя.

Невід’ємне право на життя гарантується забороною смертної кари, що безпосередньо випливає з конституційної норми, за якою обов’язком держави є захист життя людини. Конституційне право на життя розвивається у таких положеннях Конституції, як заборона катування, жорстокого, нелюдського або такого, що принижує гідність, покарання чи поводження; заборона медичних, наукових та інших дослідів на людині без її згоди.

Конституційне право на життя включає і право на належні, безпечні й здорові умови праці (ст.43), право на охорону здоров’я (ст.49), на безпечне для життя і здоров’я довкілля (ст.50). Кожний має право на вільний розвиток особистості, на свободу і безпеку, яких ніхто не може бути позбавлений інакше, ніж за наявності визначених законом умов і відповідно до законної процедури.

Орієнтуючись на ієрархію цінностей, визначених Конституцією, держава має приділяти належну увагу забезпеченню безпеки кожної людини, створенню необхідних умов, що виключають злочини проти життя, здоров’я, волі та гідності особи.

З правом кожної людини на життя тісно пов’язане не тільки її право на фізичне існування, а й на створення для неї гідних умов існування, що також є важливим обов’язком держави. На думку Уповноваженого, всі інші конституційні права людини слід розглядати як такі, що конкретизують право на життя у всій його різноманітності, а без реалізації цього права будь-які інші права і свободи втрачають сенс. Тому захист права людини на життя є одним з пріоритетів у діяльності Уповноваженого.

Аналіз стану забезпечення державою права на життя кожній людині, який постійно здійснює Уповноважений з прав людини, свідчить, що у цьому напрямі вживається певних заходів. Створюється необхідна законодавча база, зокрема, прийнято пакет законів, що регулюють соціально-економічні відносини, впорядковують правоохоронну діяльність, визначають правові основи охорони здоров’я; вживається чимало заходів соціально-економічного характеру, які мають створити матеріальні умови і правове забезпечення безпеки життя; ведеться боротьба зі злочинністю та ін.

проте в Україні, що стала на шлях переходу до іншої форми суспільного устрою і ринкових відносин, склалась надзвичайно складна соціально-економічна ситуація, яку справедливо називають кризовою. За останні дев’ять років ВВП скоротився на 60%. Співвідношення між грошовими доходами найбільш і найменш забезпечених груп населення перевищує у 12 разів, тоді як у країнах Західної Європи цей показник не перевищує шести разів. Хронічними стали затримки з виплати заробітної плати, пенсій, стипендій та інших соціальних виплат. Відбувається занепад соціальної інфраструктури, у тяжкому стані – система охорони здоров’я, погіршилося забезпечення доступними продуктами харчування, для мільйонів сімей проблемою стало вирішення питання забезпечення житлом. Це зумовило катастрофічне падіння життєвого рівня переважної більшості населення, бідність, що в свою чергу негативно вплинуло на демографічні процеси в Україні, зокрема, на перевищення смертності над народжуваністю, зменшення рівня середньої тривалості життя та ін. Крім того, зросла неприродна і насильницька смертність.

Демографічний стан будь-якої країни є відображенням як її соціально-економічного становища, так і дотримання державою фундаментальних прав людини. Україна належить до найбільш неблагополучних у цьому відношенні країн світу. Уповноважений вважає, що протидія кризовим демографічним явищам в Україні не адекватна їх масштабам і гостроті. Питання збереження та відтворення населення держави практично не включались і нині не включаються до системи основних об’єктів державної опіки та регулювання. І навіть коли під тиском об’єктивних обставин приймались законодавчі акти і вживалося відповідних заходів, вони не були ефективними та адекватними характеру існуючої проблеми, перебували на периферії державної політики. У різних сферах соціально-економічної політики, в прийнятих законах та підзаконних нормативно-правових актах демографічні наслідки їх дій не аналізуються й не передбачаються. Не забезпечується належним чином реалізація таких фундаментальних прав людини, як право на життя і здоров’я (ст.3 і 27 Конституції України), право на заснування сім’ї, підтримання материнства і дитинства (ст.16 і 25 Загальної декларації прав людини та ст.51 Конституції). Фактично не реалізованим залишається право на інформацію про справжній демографічний стан суспільства.

Гарантії держави щодо забезпечення реалізації права людини на життя замінені здійсненням заходів, що мають формальний характер і нульовий демографічний ефект. Як наслідок нехтування фундаментальними правами людини – демографічний занепад країни, зокрема, починаючи з 1993 р., систематичне зменшення чисельності населення України (табл. 4.1).

Таблиця 4.1. Чисельність народжених і померлих та природний приріст (зменшення) населення України 
у 1989–1999 рр. (осіб)

 

Народжені

Померлі

Природний приріст (зменшення)

Рік

Міські поселення і сільська місцевість

Міські поселення

Сільська місцевість

Міські поселення і сільська місцевість

Міські поселення

Сільська місцевість

Міські поселення і сільська місцевість

Міські поселення

Сільська місцевість

1989

690 981

471 104

219 877

600 590

340 756

259 834

90 391

130 348

-39 957

1990

657 202

442 869

214 333

629 602

357 114

272 488

27 600

85 755

-58155

1991

630 813

419 205

211 608

669 960

380 988

288 972

39 147

38 217

-77 364

1992

596 785

387 696

209 089

697 110

401 849

295 261

100 325

-14 153

86 172

1993

557 467

356 833

200 634

741 662

432 462

309 200

-184 195

-75 629

-108 566

1994

521 545

328 522

193 023

764 669

450 823

313 846

-243 124

-122 301

-120 823

1995

492 861

308 408

184 453

792 587

476 434

316153

-299 726

-168 026

-131 700

1996

467 211

291 121

176 090

776 717

460 805

315 912

-309 506

-169 684

-139 822

1997

442 581

274 961

167 620

754 151

444 446

309 705

-311 570

-169 485

-142 085

1998

419 238

258 724

160 514

719 954

425 521

294 433

-300 716

-166 797

-133 919

1999

389 208

239 408

149 800

739 170

439 986

299 184

-349 962

-200 578

-149 384

Так, за офіційними статистичними даними, у 1999 р., як і у попередньому 1998 р., тривало зменшення населення України за рахунок як природних факторів і міграційних процесів, так і передчасної смерті (нещасні випадки, отруєння, вбивства, суїцид тощо).

Рівень народжуваності в Україні характеризується як украй низький: якщо кількість народжень у 1989 р. була на 115% більшою, ніж кількість смертей, то в 1999 р. навпаки народжуваність становила лише 58% кількості померлих. Несприятливе співвідношення народжуваності і смертності в 1991 р. досягло межі депопуляції (перевищення смертності над народжуваністю), яке з кожним роком збільшувалося. У 1998 р. депопуляція спостерігалась в усіх областях, за винятком Рівненської і Закарпатської, у 1999 р. – в усіх регіонах України. В селах України у 1998 р. вона охопила майже все населення (за винятком Закарпатської області), а з 1999 р. і сільське населення Закарпатської області. Упродовж останніх восьми років унаслідок депопуляції населення України скоротилось на 1,8 млн. осіб. Фактично ж втрачено значно більший потенційний його можливий приріст. Взагалі смертність серед населення України продовжує зростати.

Природне зменшення населення як стійкий і довготривалий чинник спостерігається в Україні з 1991 р. (рис. 4.1). З найбільшою інтенсивністю природне зменшення населення відбувалося в Чернігівській, Луганській, Сумській, Полтавській та Донецькій областях (на 9,8–11,9%). У західних областях (Закарпатська, Рівненська, Івано-Франківська, Чернівецька та Волинська) рівень його незначний (0,3–2,5%). Природне скорочення населення у сільській місцевості майже в 1,6 раза перевищує відповідний показник у міських поселеннях (9,2 особи на 1000 жителів проти 5,8).

Рис. 4.1. Природний приріст (зменшення) населення України в 1989–1999 рр. (тис. осіб)

Зростання абсолютної і відносної кількості померлих у 1989–1999 рр. відбувалося за рахунок підвищення смертності майже в усіх вікових групах (за винятком 1 – 14 років). Особливо значний рівень смертності у працездатному віці. В усіх вікових групах від 15 до 70 років смертність чоловіків у два-три рази перевищує смертність жінок. Ще більша ця розбіжність у молодому і середньому працездатному віці, в якому поєднується вплив умов життя і виробничих чинників. Зокрема, у 30–39-літніх чоловіків вона більша в 3,6–3,8 раза, ніж у жінок. Ця розбіжність породжує велику різницю між середньою тривалістю життя чоловіків і жінок.

Підвищення повікової смертності призвело до значного зниження середньої тривалості життя: в 1989–1995 рр. вона зменшилась у чоловіків на 4,9 року, у жінок – на 2,6 року. Особливо значним було її скорочення у міських чоловіків (на 5,3 року). Основна частина скорочення середньої тривалості життя була пов’язана здебільшого зі зростанням смертності від хвороб системи кровообігу, а також від нещасних випадків, убивств, самогубств та інших зовнішніх чинників.

Відставання України від економічно розвинутих країн за середньою тривалістю життя набуло принизливого для України рівня. У 1998 р. середня тривалість життя чоловіків становила 62,7 року, жінок – 73,5 року, що відповідно на 10 і 6 років менше, ніж у країнах Західної Європи, і на 14 і 9 років менше, ніж у країні найвищої середньої тривалості життя – Японії. За середньою тривалістю життя Україна замикає четвертий десяток європейських країн, де цей показник сягнув 75 років.

Несприятливо формуються і міграційні зв’язки України з близьким і далеким зарубіжжям. З 1994 р. зовнішня міграція має стійке негативне сальдо, яке в останні п’ять років становило в середньому 106 тис. осіб. Значне за величиною негативне міграційне сальдо формується переважно за рахунок міських поселень, що в докризовий період традиційно не було характерним для України. Депопуляція і міграційний відплив населення спричинили зменшення чисельності наявного населення України з 51 584 тис. осіб на початку 1990 р. до 49 456 тис. осіб на початку 2000 р., тобто на 2128 тис. (табл. 4.1).

За прогнозними розрахунками Інституту економіки НАН України, чисельність населення України в 2026 р. зменшиться до 42 млн. осіб.

Причини смертності населення опосередковано свідчать про стан дотримання прав людини на життя. Так, висока смертність свідчить про несприятливі як життєві умови, так і стан охорони здоров’я у країні. так звані зовнішні чинники смертності свідчать про стан безпеки на виробництві, морально-психологічний стан людей, зростання злочинності, безпечне довкілля, споживання якісних продуктів харчування і т.д.

За офіційними даними, серед причин смертності – на першому місці хвороби системи кровообігу, на другому – новоутворення, на третьому – зовнішні чинники (нещасні випадки, вбивства, самогубства та ін.). У чоловіків зовнішні чинники посідають навіть друге місце серед причин смертності (табл. 4.2, 4.3). Водночас у 1999 р. зросла кількість померлих з таких причин: інфекційні та паразитарні хвороби (на 22,9%), хвороби органів травлення (на 4,6), хвороби системи кровообігу (на 4,1), хвороби органів дихання (на 3,4), нещасні випадки, вбивства, самогубства та інші зовнішні дії (на 1,2), новоутворення (на 0,8%). При цьому місця причин смертності залишилися такими, як і в попередні роки.

Таблиця 4.2. Загальні коефіцієнти смертності в Україні у 1989–1999 рр.

 

Загальні коефіцієнти смертності (%)

Рік

Міські
поселення
і cільська
місцевість

Міські
поселення

Сільська
місцевість

1989

11,6

9,8

15,2

1990

12,1

10,2

16,1

1991

12,9

10,8

17,2

1992

13,4

11,4

17,6

1993

14,2

12,2

18,5

1994

14,7

12,8

18,8

1995

15,4

13,6

19,1

1996

15,2

13,3

19,2

1997

14,9

12,9

19,0

1998

14,3

12,5

18,2

1999

14,8

13,0

18,7

Уповноважений привертає увагу до того, що високий рівень смертності в Україні зумовлюється різними чинниками. Зокрема, незадовільне виконання конституційної норми щодо права на працю (ст.43 Конституції) і права на соціальний захист (ст.46) призводить до погіршення матеріальних умов існування людей, що в свою чергу підриває їх здоров’я. Як відомо, стан здоров’я населення завжди був важливим інтегральним показником демографічного і соціального благополуччя. Сьогодні ж в Україні вже постала проблема збереження здоров’я, а не лише його поліпшення.

Отже, аналіз демографічних процесів, що відбуваються в Україні за останні 8–10 років, дає підстави Уповноваженому з прав людини констатувати, що наша держава, не маючи виваженої демографічної політики, незадовільно виконує свій обов’язок щодо захисту життя і здоров’я людини.

Таблиця 4.3. Смертність населення України з окремих причин у 1998–1999 рр. (осіб)

Причини смертності

1998 р.

1999 р.

Туберкульоз (усі форми)

8 026

9 931

Iшемічні хвороби серця

269 670

284 688

Cудинні ураження мозку

115 393

115 580

Хвороби органів дихання

36 272

37 075

Хвороби органів травлення

19 881

20 699

Випадкові отруєння алкоголем

7 708

8 297

Випадкові утоплення

5 149

5 196

Вбивства

6 104

6 262

Iнші нещасні випадки

35 821

36 763

Всього

719 955

739 172

На жаль, в Україні за останні роки стан здоров’я населення значно погіршився. Про це більш докладно йдеться у параграфі Право на охорону здоров’я та медичну допомогу” розділу VII. Зазначимо, що погіршення здоров’я населення відбулося внаслідок несприятливих соціально-економічних чинників, екологічної кризи, поглибленої наслідками Чорнобильської катастрофи, психологічних факторів, пов’язаних з соціальним стресом, а також через стан охорони здоров’я, який оцінюється експертами ВООЗ як критичний. Поряд з погіршенням загальної епідемічної ситуації підвищується інфекційна захворюваність, спостерігаються спалахи небезпечних інфекційних захворювань, небачених у мирний час, поширюється алкоголізм, наркоманія і токсикоманія.

Уповноважений з прав людини занепокоєна значним зростанням захворюваності на туберкульоз, який завжди вважався соціальною хворобою, пов’язаною з умовами життя. Надто пекучою виявилася ця проблема в Луганському регіоні, з якого на адресу Уповноваженого надійшло значна кількість звернень громадян. На їх підставі було відкрите провадження у справі про порушення прав і свобод людини і громадянина. В процесі розгляду цього питання з виїздом Уповноваженого на місце відбулися робочі зустрічі з медичним персоналом, хворими чотирьох протитуберкульозних диспансерів та кістково-туберкульозного санаторію. Доводиться констатувати різке зростання цього небезпечного захворювання. Якщо у 1997 р. на 100 тис. осіб було інфіковано дещо більше 49 осіб, то у 1998 р. ця цифра становила 59,9, а в 1999 р. – 65,7. У ряді регіонів Луганської області, зокрема в містах Краснодоні, Красному Лучі та Стаханові, налічується понад 80 інфікованих хворих на 100 тис. населення. Тенденція до зростання захворюваності тривала і протягом 1999 р., зокрема, зросла захворюваність на відкриті форми туберкульозу, які становлять особливу небезпеку для оточуючих.

Останнім часом на Луганщині виявлені випадки захворювання на цю хворобу цілих родин, а також новонароджених. Смертність від туберкульозу в області зросла з 18,4 на 100 тис. населення у 1998 р. до 26,3 – у 1999 р. При цьому середній вік померлих становить 36 років.

У зв’язку з надзвичайно гострою ситуацією, що склалася в Луганській області, викликаною зростанням захворюваності на туберкульоз, Уповноважений з прав людини 2 червня 1999 р. виступила на виїзному засіданні Кабінету Міністрів України за участю Президента України Л.Д. Кучми. У виступі Уповноваженого було порушено питання про вжиття невідкладних заходів у розв’язанні проблеми епідемії туберкульозу, підтримано затверджену урядом державну програму щодо подолання цієї хвороби в нашій країні.

У цілому по Україні, за даними спеціалістів, на початок 2000 р. зафіксовано близько 640 тис. хворих на туберкульоз, на диспансерному обліку перебуває близько 217 тис. дітей. 27 118 осіб (54,4 на 100 тис. населення), хворих на туберкульоз, є активними носіями палички Коха. Всесвітня організація охорони здоров’я вважає показником епідемії цієї хвороби 50 і більше осіб на 100 тис. населення. З-поміж регіонів України надзвичайно складна епідемічна ситуація щодо туберкульозу склалася в Херсонській області, в якій захворюваність на всі форми туберкульозу у 1998 р. на 100 тис. населення становила 70,4 випадків, а в 1999 р. – вже 73,7; у Житомирській відповідно 59,4 і 65,9; у Миколаївській – 62,5 і 62,9. Смертність від туберкульозу в 1989–1999 рр. зросла більш як удвічі, а серед осіб працездатного віку – у 2,3 раза (рис. 4.2, 4.3). Щороку від туберкульозу в Україні вмирають понад 8 – 9 тис. осіб. Тобто кожні 25 хвилин страшна недуга забирає життя одного громадянина України. Смертність серед чоловіків є значно вищою, ніж серед жінок (у 1998 р. – у 9 разів). Щодо вікових особливостей, то у чоловіків смертність швидко починає зростати після 20 років і досягає найбільших показників у 45 – 55-річному віці, після чого повільно зменшується. Понад 80% хворих на туберкульоз вмирають у віці 15 – 59 років, близько 20% – у віці, старшому за працездатний. Вкрай небезпечна динаміка смертності від усіх форм туберкульозу на 100 тис. населення у таких областях, як: Волинська (18,1 – у 1998 р., 20,3 – у 1999 р.), Дніпропетровська (відповідно 20,7 і 24,8), Донецька (23,0 і 27,1), Кіровоградська (17,2 і 23,9), Миколаївська (21,1 і 34,3), Одеська (19,4 і 23,4), Херсонська (31,7 і 64,4) і, як зазначалось, Луганська (18,4 і 26,3).

Рис. 4.2. Кількість померлих від туберкульозу в Україні у 1989–1999 рр. (осіб)

У зв’язку з незадовільним забезпеченням прав людини на життя і охорону здоров’я, необхідністю подолання в Україні епідемії туберкульозу відповідно до затверджених Кабінетом Міністрів заходів щодо боротьби з туберкульозом Уповноваженим з прав людини 25 червня 1999 р. направлено відповідне подання Прем’єр-міністру України.

Позитивним є те, що на подолання туберкульозу на 2000 р. передбачено виділити значно більше коштів, ніж торік. Але без належної підтримки міжнародних організацій Україні самій не подолати цієї епідемії.

 

Рис. 4.3. Кількість померлих від туберкульозу в Україні у 1998–1999 рр. залежно від статі та віку
(на 100 тис. осіб)

Уповноважений з прав людини занепокоєна ускладненням наркологічної ситуації в Україні. Відомо, що стрижневою тенденцією наркоманії як негативного соціального явища у його криміногенному аспекті є зростання злочинності, пов’язаної з наркотичними засобами. За даними Науково-дослідного інституту проблем боротьби зі злочинністю Національної академії внутрішніх справ України, однією з найбільш тяжких проблем розвитку криміногенної ситуації в Україні є постійне зростання кількості злочинів, пов’язаних з виготовленням, придбанням, зберіганням, перевезенням, пересилкою або збутом наркотичних засобів. У 1998 р. було зареєстровано 35 634, або 6,2% загальної кількості злочинів.

У 1996–1999 рр. Україна за показником наркотизації населення стійко утримує друге місце з-поміж країн СНД. Тільки за офіційними даними, кількість осіб – немедичних споживачів наркотиків за останні п’ять років збільшилася удвічі і перевищила 86 тис. осіб (табл. 4.4). Поширення розладів психіки та поведінки внаслідок вживання наркотичних речовин у 1998 р. на 100 тис. населення склала 121,5 осіб і у 1999 р. – 136,6. Щорічно виявляється і береться на облік близько 10 тис. таких осіб. За оцінками експертів, реальна кількість немедичних споживачів наркотиків, враховуючи високу латентність цього явища, мінімум у 10–15 разів більша, що підтверджується і даними соціологічних досліджень, за якими майже 10% населення знайомі з наркотиками.

Таблиця 4.4. Кількість осіб, які вживають наркотики

 

Роки

 

1998

1999

Особи, які допускають немедичне
вживання наркотиків (усього)

75 497

86 553

з них неповнолітніх

3469

4076

у тому числі наркомани "ін'єкційні"

69 238

74 353

з них неповнолітні

2589

2731

Переважну більшість серед споживачів наркотиків (майже 90%) становить молодь у віці до 30 років (близько половини з них – неповнолітні, кожна третя – жінка). За даними Міністерства внутрішніх справ, наркотизація молодіжного середовища набуває загрозливих масштабів. порівняно з 1993 р. вона зросла у 2,5 раза, тоді як у цілому серед населення України – у 1,8 раза. Найбільше молодих людей, що вживають наркотики, виявлено в Автономній Республіці Крим, Донецькій, Миколаївській, Одеській, Харківській, Херсонській областях. Крім цього за незаконне виготовлення, зберігання та збут наркотичних засобів або психотропних речовин у 1998 р. до кримінальної відповідальності було притягнуто 168 учнів шкіл і ПТУ, що майже на третину більше, ніж у 1997 р. За даними анонімного опитування, проведеного МВС України, у деяких великих вузах країни до споживання наркотичних засобів прилучився кожен другий-третій студент. До медичних закладів вже потрапляють 11-річні споживачі “травки” та п’ятирічні токсикомани, які “кайфують” від клею. Так, поширеність психічних розладів у токсикоманів у 1998 р. на 100 тис. населення склала 0,19 та у 1999 р. – 2,45; захворюваність у 1998 р. – 0,04; у 1999 р. – 0,60.

ПРОДОВЖЕННЯ

<< Назад

На початок сторінки ^^