<< Назад | |||||
1.2. ЗАХОДИ ТА ПРОПОЗИЦІЇ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ ЩОДО |
|||||
Однією з визначальних ознак демократичної, соціальної, правової держави є наявність у ній повноцінного місцевого самоврядування. Конституція України (ст.5) визначає органи місцевого самоврядування як одну з основних форм здійснення безпосередньої влади народу. Саме через місцеве самоврядування найповніше може бути реалізована ідея здійснення влади народом безпосередньо, вирішено важливі питання взаємодії держави, територіальних громад, особи. Органи місцевого самоврядування покликані цивілізовано узгоджувати на місцях інтереси держави та конкретної громади. Положення ст.140 Конституції України та ст.10 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, відповідно до яких місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування (сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи), дає підстави стверджувати, що рада потенційно може вирішувати будь-яке питання, віднесене до повноважень органів місцевого самоврядування. Необхідно зазначити, що межі, в яких здійснюється самоврядування, надзвичайно широкі. Адже в Україні сьогодні налічується понад 12 тис. рад, що уособлюють територіальні громади. Це зобов’язує посадових осіб рад у межах компетенції та наданих їм повноважень спрямовувати свою діяльність на суворе дотримання прав і свобод людини. Виходячи з ролі, яку мають відігравати у забезпеченні прав та свобод громадян органи місцевого самоврядування, Уповноважений вперше направила Щорічну доповідь про стан дотримання і захисту прав і свобод людини в Україні головам Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських рад з проханням вжити заходів щодо усунення виявлених порушень прав і свобод людини. На ці подання від абсолютної більшості обласних рад, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Київської та Севастопольської міських рад отримано відповіді щодо вжитих ними заходів за наслідками доповіді Уповноваженого та надано пропозиції для поліпшення стану дотримання прав людини. На жаль, голови ряду обласних рад, зокрема, Дніпропетровської, Івано-Франківської, Запорізької, Львівської, Миколаївської, Рівненської, Тернопільської та Чернівецької проігнорували звернення Уповноваженого і не поінформували про вжиті заходи щодо забезпечення прав і свобод людини. З метою сприяти більш пильній увазі органів місцевого самоврядування до цих питань Уповноваженим проаналізовано у доповіді відповіді, які надійшли з обласних рад та держадміністрацій щодо вжитих ними заходів за наслідками попередньої Щорічної доповіді та їх пропозиції щодо поліпшення дотримання та захисту прав і свобод людини. Верховна Рада Автономної Республіки Крим. Як повідомив Голова Верховної Ради Автономної Республіки Крим Б.Дейч, Президія Верховної Ради Автономної Республіки Крим організувала вивчення та обговорення доповіді місцевими радами автономії. У цій роботі взяли участь міські, селищні та сільські голови, голови районних, районних у м.Сімферополі рад, депутати місцевих рад усіх рівнів, широка громадськість. Хід обговорення широко висвітлювався в засобах масової інформації автономії. Міські, селищні, сільські, районні ради проаналізували найбільш гострі питання у сфері дотримання прав людини, проблеми, з якими населення звертається до органів влади. У автономії найбільш гострою залишається проблема несвоєчасної виплати заробітної плати, що обмежує конституційні права громадян. У зв’язку з цим у міських і районних радах утворені та активно працюють депутатські комісії з питань забезпечення своєчасності і повноти сплати податків і погашення заборгованості із заробітної плати, пенсій та інших соціальних виплат. На їхніх засіданнях заслуховується інформація керівників підприємств і організацій-боржників незалежно від форм власності. Ради та їхні виконавчі органи проводять цілеспрямовану роботу по запобіганню масовому безробіттю. Відповідно до законодавства ведеться діловодство щодо звернень громадян. У районах впроваджується система планових виїзних прийомів сільських жителів головами районних рад спільно з фахівцями, надається методична допомога органам місцевого самоврядування і депутатам у роботі зі зверненнями громадян. Переважна більшість заяв вирішується позитивно під час особистого прийому громадян. Така організація роботи дала змогу значно зменшити потік скарг і листів населення до районних рад і районних держадміністрацій, підвищити довіру до сільських і селищних рад. Водночас повсюдно зросла кількість звернень до різних органів місцевої влади з земельних питань, особливо від депортованих громадян. Уповноважений вважає за необхідне зазначити, що Верховна Рада Автономної Республіки Крим посилила увагу до проблем захисту прав людини. Вперше на регіональному рівні у Верховній Раді АРК було проведено депутатські слухання “Про стан дотримання прав людини у АР Крим”, на яких з доповіддю виступила Уповноважений з прав людини. Досвід таких слухань, на думку Уповноваженого, заслуговує на увагу в інших регіонах України, проте вкрай недостатня увага приділяється захисту права на землю. Вінницька обласна рада. За інформацією голови обласної ради Ю.Іванова, доповідь Уповноваженого з прав людини “Про стан дотримання та захисту прав і свобод людини в Україні” було всебічно обговорено на нарадах, семінарах, “круглих столах” з посадовими особами місцевого самоврядування за участю керівників та відповідальних працівників райдержадміністрацій, органів прокуратури, судів, відділів та управлінь Міністерства внутрішніх справ. На цих зібраннях акцентувалась увага на необхідності неухильного дотримання вимог Конституції та законів України щодо прав і свобод людини. Враховуючи проблеми, порушені в доповіді, пов’язані з дотриманням прав і свобод людини, особливо в частині права власності на землю, своєчасної виплати заробітної плати, розрахунків за орендовані земельні та майнові паї, в тому числі виконання судових рішень у захисті майнових прав, отримання вищої освіти та працевлаштування, лікування та отримання інших соціальних благ відповідно до чинного законодавства, обласна рада планує ще провести одноденні семінари-наради в кожному районі за участю відповідних фахівців. Завершується робота над додатком до збірника обласної ради “Запитуйте – відповідаємо”, присвяченого питанням дотримання законодавства в частині захисту прав людини. У газеті обласної ради “Вінниччина” відкриється рубрика консультацій, рекомендацій та відповідей на запитання, пов’язані з дотриманням прав і свобод людини. Уповноважений вважає за необхідне привернути увагу до конкретних заходів, які проведено радою щодо захисту прав людини. Особливо треба відмітити роботу щодо відновлення конституційних прав селян в агропромисловому комплексі, зокрема, по захисту прав власності на землю, наданню земельних та майнових паїв, проведенню розрахунків за оренду паїв. Волинська обласна рада. Згідно з повідомленням голови обласної ради В.Дмитрука з текстом доповіді ознайомлені ради усіх рівнів регіону. Деякі ради розглянули та обговорили доповідь на депутатських комісіях з питань законності, дотримання прав людини і депутатської етики та прийняли рішення комісій, якими було рекомендовано депутатам і посадовим особам вживати заходів щодо забезпечення на відповідних територіях виконання Конституції України, законів України щодо прав і свобод людини та сприяти в межах своєї компетенції поновленню порушених прав громадян. Уповноважений не може погодитися з тим, що органи самоврядування області поки що не вважають захист прав та свобод людини пріоритетним у своїй роботі. На жаль, тільки окремі ради прийняли рішення вжити заходів щодо забезпечення виконання законодавства по дотриманню та поновленню порушених прав громадян регіону. Донецька обласна рада. “...Донецькою обласною радою розглянуто Щорічну доповідь Уповноваженого “Про стан дотримання та захисту прав і свобод людини в Україні”, з текстом доповіді ознайомлені працівники усіх міських та районних рад області. Викладені в доповіді питання є актуальними для Донецького регіону. На наш погляд, саме недосконалість існуючої законодавчої бази призводить до порушення прав і свобод громадян в Україні...” Далі у відповіді за підписом заступника голови обласної ради О.Заца містяться лише рекомендації, проте не повідомляється ні про які конкретні дії керівництва ради по забезпеченню конституційних прав і свобод людини. Уповноважений вважає, що, попри існуючі у чинному законодавстві недоліки, навряд чи можна погодитися з думкою заступника голови Донецької обласної ради, що до порушення прав і свобод громадян в Україні призводить саме недосконалість існуючої законодавчої бази, а не насамперед неправомірні дії посадових осіб органів державної влади та місцевого самоврядування. Житомирська обласна рада. Відповідно до повідомлення голови ради А.Войтенка обласною радою рекомендовано радам усіх рівнів області ознайомитись з текстом Щорічної доповіді Уповноваженого про стан дотримання та захисту прав і свобод людини в Україні, вивчити коло питань, що пов’язані з дотриманням прав і свобод людини. Також з даною доповіддю ознайомлені депутати обласної ради. В обласній раді діє постійна комісія з питань законності, правопорядку і прав людини, яка бере участь у розробці та здійсненні заходів щодо прав та інтересів громадян, їх правового виховання, забезпечення законності, охорони правопорядку та інших правових питань. Спільно з іншими комісіями вона практикує виїзні комісії, на які запрошуються представники різних галузей, установ, підприємств, правоохоронних органів, працівників місцевого самоврядування, виконавчої влади для вивчення, розгляду питань по створенню громадських формувань з охорони громадського порядку та органів самоорганізації населення, правопорядку і прав людей, природоохоронної діяльності, стану харчування школярів, правовиховної роботи серед молоді, відродження та розвитку національної культури, освіти, духовності тощо. Значна робота ведеться щодо запобігання правопорушенням серед неповнолітніх. Затверджена обласна “Програма запобігання дитячій бездоглядності на 2003–2005 роки”. Важливим напрямом надання конкретної допомоги є організація гарячого харчування для малозабезпечених непрацездатних громадян, які його вкрай потребують. Джерелом надходження коштів, витрачених на гарячі обіди, були як кошти місцевих бюджетів, так і благодійні. Обласна рада своїм рішенням зобов’язала всі управління міськвиконкомів, районні ради продовжити роботу по виконанню програми “Турбота”, в рамках якої здійснюються заходи соціального захисту ветеранів, інвалідів, одиноких непрацездатних громадян, малозабезпечених верств населення. Радіоактивного забруднення в області зазнали 734 населених пункти, до постраждалих від катастрофи віднесено кожного третього жителя області. Соціальний захист цих громадян залишається основним пріоритетом державної політики в подоланні наслідків Чорнобильської катастрофи. З метою реалізації державної політики України у галузі охорони довкілля затверджена Програма охорони навколишнього природного середовища на 2000–2005 роки. За рахунок всіх джерел фінансування на здійснення природоохоронних заходів за три роки використано понад 17 млн грн. Комісією з питань охорони здоров’я та соціального захисту населення зазначено, що за останні роки активізувалась робота по боротьбі з туберкульозом. Цьому сприяло затвердження обласної Програми боротьби із захворюванням на туберкульоз, якою передбачено збільшити видатки на харчування хворих до 5 грн на 1 ліжко-день, на придбання предметів індивідуального та групового захисту – 40 тис. грн, на капітальне будівництво хлораторного обласного протитуберкульозного диспансеру –180 тис. грн тощо. У попередній доповіді Уповноваженого Житомирська область фігурувала як регіон, де вкрай формально поставилися до проблем дотримання прав людини, вважаючи, що цими питаннями мають займатися тільки правоохоронні органи. Нині ставлення посадових осіб області, в тому числі органів місцевого самоврядування, в питаннях захисту прав людини поліпшується. Позитивною є робота, проведена комісіями ради щодо організації виїздних засідань та конкретного розв’язання проблемних питань, у тому числі щодо поновлення порушених прав громадян, на місцях. Закарпатська обласна рада. Як повідомив заступник голови ради Є.Нусер, обласна рада звернулась до рад області усіх рівнів з проханням ознайомитися з текстом Щорічної доповіді Уповноваженого “Стан дотримання та захисту прав і свобод людини в Україні” та, з урахуванням порушених у ній проблем, вивчити коло питань, що пов’язані з дотриманням прав і свобод людини на регіональному рівні, а також внести рекомендації та пропозиції щодо цієї проблеми. При вивченні та обговоренні доповіді проаналізовано найбільш проблемні питання у сфері дотримання та захисту прав і свобод людини і пропозиції, що надійшли від місцевих рад, узагальнені виконавчим апаратом обласної ради. Під час обговорення Щорічної доповіді Уповноваженого з прав людини відзначено актуальність порушених у ній питань, схвалено висновки і рекомендації щодо поліпшення стану забезпечення прав і свобод людини в Україні. Проте, як свідчить моніторинг Уповноваженого, здійснені обласною радою заходи не сприяли поліпшенню ситуації в регіоні з дотриманням прав і свобод людини, а події в м.Мукачевому наочно засвідчили, що в області брутально і систематично порушуються не тільки виборчі, а й інші конституційні права і свободи мешканців регіону. Київська обласна рада. Заступник голови ради М.Пташник поінформував Уповноваженого, що обласна рада звернулась до працівників органів місцевого самоврядування області з проханням ознайомитись із зазначеною доповіддю, а також внести пропозиції та рекомендації Уповноваженому щодо цієї проблеми. Текст доповіді був надісланий на електронні адреси відповідних органів. На сесіях обласної ради розглянуті та затверджені ряд програм, які передбачають здійснення місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування області заходів, спрямованих на поліпшення стану дотримання прав і свобод людини на території області. Передбачено і відповідне фінансування цих програм з обласного бюджету. Також проводиться робота із зазначеного питання постійними комісіями обласної ради. На останньому засіданні постійної комісії з питань законності і правопорядку заслуховувалося питання щодо роботи обласних органів у справах неповнолітніх стосовно запобігання бездоглядності та профілактики злочинності серед неповнолітніх. З цього приводу було заслухано інформацію управління освіти і науки, служби у справах неповнолітніх облдержадміністрації, відділу кримінальної міліції у справах неповнолітніх ГУ МВС України в Київській області, вивчені причини порушення прав неповнолітніх (права на освіту, житлових прав, права на охорону здоров’я тощо), а також практика роботи із захисту цих прав у сільських, селищних, міських, районних радах, райдержадміністраціях області. Наголошувалось на проблемах при здійсненні зазначеними органами своїх повноважень. Зокрема, вказувалось на відсутність регулювання нормативно-правовими актами України питань координації діяльності різних органів у справах неповнолітніх (насамперед органів освіти, служб у справах неповнолітніх, кримінальної міліції у справах неповнолітніх, виконавчих органів місцевих рад), що в окремих випадках призводить до формального підходу до виконання покладених на ці органи завдань. За підсумками розгляду прийнято висновки та рекомендації, які направлені до органів місцевого самоврядування та місцевих органів виконавчої влади області. Уповноваженим відмічається робота, проведена радою по відновленню та забезпеченню конституційних прав неповнолітніх. Заслуговує на увагу тісна співпраця у цьому питанні комісій ради з правоохоронними органами. Кіровоградська обласна рада. У відповіді голови обласної ради В.Сибірцева є тільки пропозиції для поліпшення ситуації щодо дотримання та захисту прав і свобод людини в Україні. Стосовно конкретних дій обласної ради у області інформації не надано. Такий підхід керівництва ради до проблем захисту прав людини не може, звичайно, задовольнити Уповноваженого. Намагання поліпшити ситуацію щодо дотримання прав людини в цілому по Україні заслуговує на увагу, проте насамперед потрібно скоординувати дії посадових осіб органів державної влади та місцевого самоврядування у своїй області. Луганська обласна рада. Голова обласної ради В.Тихонов повідомляє, що питання про стан дотримання та захисту прав і свобод людини в Україні розглянуто на засіданнях постійної комісії обласної ради з питань законності і захисту прав громадян, профільних комісій та сесіях місцевих і районних рад. Органи державної виконавчої влади та правоохоронні органи здійснюють скоординовані заходи, спрямовані на зміцнення законності та правопорядку в області. Основні зусилля зосереджувались на пріоритетних напрямах боротьби зі злочинністю та охороні прав і свобод громадян, що в цілому сприяло забезпеченню стабільності соціально-політичної, економічної та криміногенної ситуації в області. Обласною радою, обласною державною адміністрацією, Координаційним комітетом по боротьбі з корупцією і організованою злочинністю, міськими і районними радами і надалі проводитиметься постійна робота по неухильному дотриманню та захисту прав і свобод людини в Україні. Робота, яка проведена радою спільно з Координаційним комітетом по боротьбі з корупцією і організованою злочинністю, Уповноваженим відмічається як задовільна. Проте необхідно більше уваги приділяти забезпеченню прав громадян у вугільній промисловості, галузях охорони здоров’я, освіти, соціального захисту, відновлення прав у реформованих господарствах та на підприємствах, особливо при звільненні, поліпшенню стану довкілля. Полтавська обласна рада. Згідно з інформацією заступника голови ради В.Марченка керівники органів місцевого самоврядування Полтавської області уважно ознайомилися з текстом Щорічної доповіді Уповноваженого й ретельно вивчили порушені в ній проблеми та коло питань, пов’язаних з дотриманням прав і свобод людини на регіональному рівні. За вказаними порушеннями в Полтавській області встановлені терміни проведення службових перевірок та вжито заходів реагування до винних посадових осіб. Зміст витягу з доповіді Уповноваженого з прав людини стосовно Глобинського району доведено до відома голів органів місцевого самоврядування району на виїзному засіданні координаційної ради при голові районної ради, керівникам місцевих рад вказано на неприпустимість подібних порушень прав людини на територіях їхніх рад. Наведений Уповноваженим у доповіді факт порушення прав людини в Козельщинському районі розглянуто на нараді селищних і сільських голів району, органам місцевого самоврядування району рекомендовано провести відповідну роботу для запобігання подібних випадків. З метою запобігання у майбутньому названих у доповіді Уповноваженого порушень, пов’язаних із дотриманням прав і свобод людини під час виконання службових обов’язків працівниками міліції, УМВС України в Полтавській області внесено ряд пропозицій. Уповноваженим відмічається як позитивне реагування на конкретні факти порушення конституційних прав громадян в області, які наведені в доповіді. Особливо привертає увагу проведення виїзних засідань координаційної ради у районах, відмічених Уповноваженим у доповіді, а також проведення аналізу про дотримання прав людини працівниками правоохоронних органів. Херсонська обласна рада. “...Ваше звернення щодо дотримання прав і свобод людини на регіональному рівні і щорічна доповідь з цього питання розглянуті радами всіх рівнів області. Для подальшого удосконалення законодавства України пропонуємо...”, – так розпочинається відповідь заступника голови обласної ради Г.Причини. Уповноважений відмічає бажання обласної ради поліпшити чинне законодавство України, проте стосовно конкретних заходів, яких вжито посадовими особами органів місцевого самоврядування щодо поліпшення стану дотримання прав і свобод людини у своєму регіоні, нічого не повідомляється. Хмельницька обласна рада. За повідомленням голови ради А.Овчарука, обласною радою та радами всіх рівнів області проведена певна робота по вивченню питань, пов’язаних із дотриманням прав і свобод людини на Хмельниччині. Проведений аналіз свідчить, що найчастіше порушуються права і свободи найменш соціально захищених категорій громадян. До органів місцевої влади звертаються переважно пенсіонери, представники інших малозабезпечених верств населення з проханням надати допомогу на лікування, погашення боргів за комунальні послуги, повернення заощаджень, розміщених у колишньому Ощадбанку СРСР, вчасно провести соціальні виплати. У регіонах області існують проблеми безробіття, затримки із виплатою заробітної плати, що викликає справедливі нарікання людей. Багато звернень громадян стосуються земельних питань. Розв’язання цих проблем, а значить, і дотримання та захист прав і свобод людини в Україні в цілому і на місцевому рівні зокрема, неможливе без удосконалення законодавства України, а також докорінного поліпшення економічної ситуації в країні. Уповноважений відмічає як позитив аналіз, зроблений щодо звернень громадян до органів міського самоврядування, але не може погодитися з тим, що дотримання та захист прав людини можливі тільки шляхом удосконалення чинного законодавства. Необхідно насамперед ввести персональну відповідальність посадових осіб органів державної влади та місцевого самоврядування регіону за порушення прав і свобод людини. Черкаська обласна рада. Відповідно до інформації голови ради Г.Капралова обласною радою рекомендовано радам усіх рівнів області ознайомитися з текстом Щорічної доповіді Уповноваженого, вивчити коло питань, що пов’язані з дотриманням прав і свобод людини в селі, селищі, місті і районі, та внести пропозиції й рекомендації щодо розв’язання цієї проблеми. Із Щорічною доповіддю ознайомлені депутати обласної ради. Звернення громадян розглядалися безпосередньо посадовими особами обласної і районних рад або за дорученням надсилалися в органи державної виконавчої влади за належністю. До рад насамперед зверталися представники найбільш вразливих верств населення, зокрема ветерани праці і пенсіонери, інваліди, учасники війни, вдови загиблих на фронті. В області щомісячно відбуваються особисті прийоми громадян головами рад усіх рівнів та їх заступниками. Проводяться особисті прийоми депутатів місцевих рад за місцем їх виборчого округу. Належна увага приділялася роботі за зверненнями народних депутатів України з приводу порушень прав окремих громадян. Усього у 2002 р. до рад усіх рівнів області надійшло понад 100 звернень народних депутатів України з різних питань життя громадян, розгляд яких проведений у терміни, визначені чинним законодавством. З метою належного забезпечення проведення судової реформи в області обласною радою затверджено програму, яка передбачає створення належних умов роботи судів, забезпечення їх приміщеннями та обладнання засобами охоронно-пожежної сигналізації, надання житла суддям тощо. Під особливою увагою перебуває виконання законодавства щодо бронювання робочих місць для найбільш вразливих верств населення: дітей-сиріт, інвалідів, осіб, які відбували покарання в місцях позбавлення волі. На сесіях обласної ради розглядалися питання реалізації державної політики щодо дітей, жінок, сімей, молоді. Асигнування на соціальні програми у цих галузях освоєні в сумі 493,5 тис. грн. У повному обсязі були профінансовані видатки на виплату державної допомоги малозабезпеченим сім’ям, збільшено призначення на виплату допомоги сім’ям з дітьми, оздоровлення дітей-інвалідів. На лікування і оздоровлення дітей, які потерпіли від Чорнобильської катастрофи, використано 5,9 млн грн. Уповноваженим відмічається позитивна робота, яка проводиться радою щодо забезпечення соціального захисту населення особливо з виплати державної допомоги малозабезпеченим сім’ям, оздоровленню дітей, а також бронюванню робочих місць для найбільш вразливих верств населення. Чернігівська обласна рада. Згідно з повідомленням голови обласної ради В.Ковальова Щорічна доповідь Уповноваженого “Стан дотримання та захисту прав і свобод людини в Україні” розглянута і опрацьована у відділах виконавчого апарату обласної ради. Обговорення проблемних питань, порушених у доповіді, було організовано в місцевих радах усіх рівнів області. Велике занепокоєння викликають питання, пов’язані з врегулюванням земельних і майнових питань на селі. Тому пропозиція Уповноваженого щодо створення уніфікованої системи реєстрації прав власності на землю та нерухоме майно була сприйнята позитивно і підтримана багатьма радами області. Ряд проблемних питань потребує негайного розв’язання шляхом законодавчого закріплення та розроблення чіткого механізму їх реалізації. Враховуючи, що Конституцією України не передбачені посади представників Уповноваженого на рівні регіонів, а громадянин не є суб’єктом звернення до Конституційного Суду України із заявою про порушення конституційних прав, висловлювалась думка про доцільність введення таких посад на регіональному рівні при проведенні політичної реформи і внесення відповідних змін до Конституції України. Це зробить для громадян доступнішим звернення за захистом порушених прав і свобод, а Уповноважений матиме значно більше інформації з місць щодо всіх аспектів та відповідно реагуватиме на них. Уповноважений вважає позитивними заходи, проведені обласною радою по забезпеченню прав селян. Привертає до себе увагу підтримка низкою рад області пропозицій Уповноваженого, зокрема, щодо створення уніфікованої системи реєстрації прав власності на землю та нерухоме майно. На підставі зробленого узагальнення відповідей, що надійшли до Уповноваженого з прав людини за наслідками обговорення Щорічної доповіді “Про стан дотримання і захисту прав і свобод людини в Україні” Президією Верховної Ради Автономної Республіки Крим та обласними радами, Уповноважений вважає за необхідне виділити такі пропозиції органів місцевого самоврядування щодо удосконалення захисту прав громадян: засобам масової інформації ширше висвітлювати діяльність Уповноваженого і проблеми дотримання прав і свобод людини в Україні, а також шляхи їх вирішення в різних регіонах України; n регулярно публікувати юридичні консультації щодо захисту громадянами своїх прав, проводити семінари для юристів міських і районних рад і голів постійних комісій з питань законності та проблем захисту прав громадян; n організувати безплатні громадські приймальні по наданню правової допомоги малозабезпеченим громадянам; n розробити дієвий механізм притягнення до відповідальності посадових осіб, винних у порушенні прав і свобод громадян; n прискорити прийняття Закону України “Про органи юстиції”, в якому особливу увагу приділити питанням захисту прав і свобод громадян України; n заборонити показ по телебаченню фільмів насильства, кровопролиття, розпусти, вседозволеності, що негативно впливає на дітей і молодь та спричиняє падіння загальної моралі і культури; n передбачити зміни до чинного законодавства, пов’язаного з призначенням і відбуванням покарань за скоєні злочини, зокрема, щодо розширення застосування міри покарання у вигляді короткострокового терміну позбавлення волі, більш диференційовано підходити при цьому до особи злочинця, в кімнати ізоляторів тимчасового тримання поміщати не більше двох осіб, які повинні мати доступ до засобів масової інформації, зв’язку; n для забезпечення соціального захисту найбільш вразливих верств населення удосконалити механізм призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям; n удосконалити систему соціальної захищеності громадян, своєчасної виплати державної допомоги сім’ям з дітьми, інвалідам з дитинства, дітям-інвалідам, малозабезпеченим сім’ям, підтримки підприємств, на яких працюють інваліди; n розробити механізм повернення громадянам заощаджень, що були розміщені в установах Ощадного банку колишнього СРСР і України та колишнього Укрдержстраху шляхом погашення за рахунок цих коштів заборгованості за житлово-комунальні послуги, придбання житла, ліків, оплати за навчання та ін.; n удосконалити систему надання невідкладної медичної допомоги, сприяти розвитку інституту сімейного лікаря за рахунок коштів державного бюджету; n передбачити в державному, обласних бюджетах збільшення коштів на профілактику та лікування осіб, хворих на туберкульоз; n внесення змін та доповнень до Закону України “Про приватизацію державного житлового фонду”, які передбачали б реконструкцію гуртожитків під будинки для малосімейних, з правом на приватизацію цього житла; n створити ефективний фінансово-кредитний механізм залучення коштів населення та довгострокових банківських кредитів у житлове будівництво, впровадження іпотечного кредитування; n посилити нагляд за дотриманням соціальних гарантій найманим працівникам, які працюють у приватних осіб; n переглянути правову базу стосовно прозорості ринку праці на приватних підприємствах, працевлаштування на них безробітних з відповідними соціальними гарантіями з боку держави; n внести зміни до земельного та лісового законодавства щодо конкретного визначення повноважень органів місцевого самоврядування по розпорядженню землями та у сфері лісокористування; n розглянути питання про можливість формування великотоварного виробництва продукції на селі, що дасть змогу охопити жителів села роботою та поступово через розвиток переробної галузі викорінювати одне з найганебніших соціальних явищ – безробіття, зменшити потік міграції сільського населення; n удосконалити оподаткування сільськогосподарських підприємств, фермерських господарств, особистих селянських господарств. Уповноважений з прав людини вважає, що надані органами місцевого самоврядування пропозиції сприятимуть поліпшенню стану дотримання прав і свобод людини в регіонах і підтримуватимуть їх впровадження.
|